Zo valt op te maken uit de verkoopcijfers naar automerk en type van RAI
Vereniging en Bovag tot en met oktober.
Wat sowieso bijzonder te noemen is, is dat de autoverkopen in andere
Europese landen volledig op hun gat liggen en in Nederland niet. "Dat komt
door de belastingvoordelen op schone auto’s”, zegt een woordvoerder van de
RAI. "Idealiter zouden mensen die auto’s kopen om het milieu te sparen, maar
zeer waarschijnlijk speelt de portemonnee een grotere rol.”
Dat zal alleen maar ‘erger’ worden als het slechter gaat met de economie. En
daar schuilen ook weer gevaren in. Mogelijk gaan we Frankrijk achterna.
"Daar hebben ze eenzelfde soort regeling, maar die is te duur geworden”,
stelt de RAI. Ook in Nederland zullen de opbrengsten voor de staat afnemen
naarmate mensen steeds meer voor de ‘bpm-bonussen’ gaan. En de marges voor
dealers op goedkopere auto’s zijn natuurlijk ook lager.
In de verkoopcijfers is heel duidelijk te zien dat het gedaan is met de
grote SUV’s, de echte slurpers. "En zonder roetfilter zijn ze eigenlijk
onverkoopbaar geworden.” Porsche zag de verkopen dalen met 26 procent, die
van de grote Cayenne met 32 procent. Van de Ssangyong, die geen roetfilter
had, is in oktober zelfs geen enkele verkocht. De Audi Q7 en de Volkswagen
Touareg zagen de verkopen allebei meer dan halveren.
"Mensen gaan nu toch kijken als ze een nieuwe auto kopen: wat gaat die me
kosten? Automerken met een breed aanbod groen en dus goedkoop overleven
makkelijker in deze ellende.” Een automerk als Alfa "dat niet zo groen is”
zag de verkopen in een jaar tijd met 60 procent teruglopen. Terwijl de
superschone Toyota Prius de verkopen zag verdrievoudigen.
Wanneer een fabrikant een nieuw type op de markt brengt, scheelt dat
ook. "En zeker als die schoon èn leuk is. Dat is te zien aan de Audi A4 die
in een jaar van bijna vijfduizend stuks naar 6700 ging en de Fiat 500 die
echt nog heel nieuw is en van 82 naar ruim 4800 ging.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl